Masterclass
- Content and language integrated learning (CLIL)
- Coöperatieve Leerstrategieën Intensieve opleiding
- Coöperatief Vergaderen Opleiding voor directies
- Opleiding voor leraren wiskunde secundair
- Opleiding Meervoudige Intelligentie
Art de Co heeft een ervaringsdeskundige die jullie graag meeneemt om antwoorden te vinden op de volgende vragen:
- Hoe bereid ik een goede CLIL-les voor?
- Hoe begin ik er aan?
- Waar houd ik rekening mee?
- Hoe ondersteun ik mijn leerlingen in de vreemde taal?
- En welke werkvormen gebruik ik om mijn leerlingen te activeren zodat ze zowel de vak inhouden als de taal inoefenen?
- Hoe werk ik binnen mijn zaakvak aan verschillende vaardigheden?
In deze workshop gaan we heel concreet te werk met voorbeelden uit de klaspraktijk en stellen we zelf een CLIL-les in elkaar.
Vertrekkende vanuit de leerplandoelen gaan we op zoek naar mogelijke taaldoelen, passende ondersteuning voor taal en activerende werkvormen.
Na de workshop ga je naar huis met heel wat ideeën, nieuwe werkvormen en contacten met andere CLIL-leerkrachten.
Doelgroep:
- Leerkrachten die al gestart zijn met een CLIL – traject op hun school.
- Leerkrachten die zich voorbereiden op het starten met een CLIL – traject.
- Collega’s die geen ambitie hebben om een CLIL – vak op te starten maar wel geïnteresseerd zijn in de CLIL-didactiek zijn uiteraard welkom.
Deze opleiding is een tweedaagse aangeboden op verschillende plaatsen in Vlaanderen
Deelnemers die Dag 1, gegeven door een Kagan trainer, al ergens gevolgd hebben kunnen aansluiten vanaf Dag 2.
Beginners: Dag 1 – Dag 2 – Coaching dag (3 dagen)
Gevorderden: Dag 3 – Dag 4 – Dag 5 (3 dagen)
Tijdens deze intense opleiding ervaar je het verschil tussen groepswerk en de Kagan Coöperatieve Leerstrategieën. Je krijgt de kans de leerwinst bij de leerlingen te optimaliseren en jezelf te vervolmaken.
Deze opleiding is een aanbod voor het kleuter-, lager- en secundair onderwijs.
Alle trainers zijn gecertificeerd en brengen de inhoud vanuit hun ervaringen in hun eigen klas- en schoolpraktijk.
Coöperatief Vergaderen
Vergaderingen leiden op een degelijke, interactieve, zinvolle en aangename manier is niet simpel! Daarbij de actieve inbreng van alle teamleden krijgen, is het voor velen een utopie.
Coöperatief vergaderen impliceert het toepassen van structuren om effectiever, efficiënter, met meer rendement en gericht op professionele ontwikkeling.
Coöperatief vergaderen geeft de kans om besluitvorming zo te organiseren dat dit gestructureerd en stapsgewijs georganiseerd wordt waardoor:
° iedereen betrokken wordt;
° iedereen z’n inbreng en mening heeft;
° er een degelijk draagvlak is;
° het best mogelijke besluit kan worden genomen;
° iedereen loyaal is aan het genomen besluit.
Tijdens deze vorming leer je de principes van coöperatief vergaderen kennen, bekijken we wanneer je deze vorm toepast (en ook wanneer beter niet), we doorlopen de fasen van besluitvorming en hoe ze te organiseren, je leert verschillende structuren kennen om per 2, per 4 of met het hele team te werken.
Dit alles is na de vorming dadelijk toepasbaar. Daarom is het belangrijk dat je er nadien ook effectief mee aan de slag kan gaan. Er wordt dus ruimte gemaakt om eventuele vragen die tijdens de vorming rijzen te beantwoorden, om oplossingen te vinden voor problemen die je voorziet bij de effectieve toepassing, …
In terugkomdagen kunnen nieuw opgekomen vragen en problemen worden behandeld, maar natuurlijk is een uitbreiding aan structuren ook altijd een mooie verrijking!
Doelstellingen
• Leren kennen van coöperatieve structuren om zelf coöperatieve vergaderingen te organiseren
• Ervaren van coöperatieve structuren
• Bekijken hoe je een structuur kiest afhankelijk van je vergaderdoel
• Dit alles met het doel je vergaderingen doorleefd te maken én te zorgen dat genomen beslissingen écht gedragen worden
Deze tekst moet nog bijgewerkt worden
Kagan Coöperatieve Leerstrategieën specifiek voor het vak wiskunde.
Ben je leerkracht wiskunde in het secundair onderwijs? Wil je meer Coöperatieve Leerstrategieën gebruiken tijdens de les en zo de betrokkenheid verhogen? Schrijf je dan in voor dit open aanbod.
Deze opleiding is een 3-daagse, aangeboden op verschillende plaatsen in Vlaanderen.
Onze masterclasses
[contact-form-7 id=”25039″ title=”Contactformulier masterclass”]